9/5/08

Projectes de gestió cultural en línia


El passat dia 8 de maig es va celebrar a la seu de la UOC, com ja us vaig anunciar, una jornada sobre Gestors Culturals en línia.

El seminari pretenia donar eines als gestors culturals i conèixer les seves necessitats informatives pel que fa a la col·laboració que es pot establir amb altres institucions a través de la xarxa, a banda de presentar tres exemples de projectes ubicats a Catalunya, Holanda i Croàcia.


Jo vaig poder assistir a les dues primeres sessions en què Angela Plohman i Katherine Watson del Labforculture presentaven les propostes des d'Holanda; i l'exposició d'Elena Mendlewicz i Glòria Lorent del web de l'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC).


De la PRIMERA SESSIÓ, les idees principals que vaig poder extreure són les següents:


A partir del projecte que estaven duent a terme des de la plataforma Labforculture es va fer un estudi sobre l'us d'aquestes eines participatives i col·laboratives en xarxa (compartir/cercar informació, comunicar-se amb els altres) i es va arribar a la conclusió que les eines socials eren poc usades en aquest context professional.


Així, les tasques del gestor cultural es podrien resumir principalment en tres: creació (informació, conservació,...); connexió (desenvolupament d'audiències,...); i col·laboració (desenvolupament professional, xarxes,...).


La majoria de vegades el sector cultural es troba tancat en sí mateix i és necessari obrir-se a la societat i tenir-hi un paper. Algunes de les propostes i/o projectes que estan funcionant en aquests moments a la xarxa en aquest sentit són:




Sobretot es tracta d'usar aquestes eines de forma interconectada, ja que l'important no és l'eina en sí sino la possibilitat que aquesta pugui permetre una col·laboració/participació.


Es tractaria, doncs, d'eines que possibilitin la interconexió entre el món off line (la vida real) amb el món on line.


D'altra banda, en la SEGONA SESSIÓ es va fer la presentació del web de l'APGCC, renovada el 2005. Es tracta d'una associació que compta amb 600 socis i amb un pressupost de 82.000 euros. Des del web es promou la participació interactiva dels socis a diferents nivells.


Els objectius de la pàgina web, en el moment en què es va decidir renovar, van ser, entre d'altres, que servís de plataforma per la difusió d'activitats, desenvolupar una comunitat virtual i la captació de nous professionals.


La pàgina permet l'accés als usuaris a través de diferents nivells de participació: 1) usuaris no socis, a qui es permet veure les activitats de l'agenda, les informacions generals de l'associació, etc. ; 2) usuaris socis, a qui es permet l'accés al correu personalitzat, la participació en blocs/fòrums, etc.; 3) usuaris membres de la junta, els quals estan inclosos dins d'una comunitat virtual de debat i tenen accés a documentació digitalitzada de l'associació


El web ofereix la possibilitat d'incloure entrades a l'agenda (tant als socis com als no socis) que són pautades per un Administrador que revisa els continguts i posterioment són publicades, a més, té conexió directa amb la Federación Estatal de Asociaciones de Gestores Culturales (FEAGC).


Espero que us hagi resultat interessant. Crec que sessions com aquesta resulten molt enriquidores i obren noves perspectives que podem aplicar a nivell dels nostres museus, especialment per les facilitats d'accés a aquestes tecnologies i el baix cost que tenen. Només hem de tenir una mica de voluntat per aplicar-les!


2 comentaris:

Guillem OPC ha dit...

Marisol. Fantàstic el teu resum. Bravo! Jo també hi era i no vaig poder evitar sortir d'allà amb un cert regust agredolç a la boca, amb la idea que el nostre sector es mira sempre les novetats de les TIC amb moltes reserves i que no sé com ens ho fem per anar sempre 3 o 4 anys per darrera la resta del món... Els projectes eren interessants, si, però els vaig veure una mica tancats de mires.

Amb tot, molt interessant.

Marisol Barrientos ha dit...

Hola Guillem!
La veritat és que la idea inicial semblava molt engrescadora. Potser sí que tens raó que els projectes que portaven a terme eren força tancats en sí mateixos i, especialment la sessió de la APGCC era més una presentació més per publicitar la mateixa associació que per facilitar eines de creació de xarxes i col·laboració.
Malgrat que en la presentació es va dir explícitament que es tractava un seminari perquè els assistents (gestors culturals) fessin aportacions i s'endegués un debat sobre les seves necessitats de col·laboració, finalment va resultar ser un seguit d'exposicions on el públic només escoltava. Vaig trobar a faltar aquestes aportacions que connecten uns projectes que semblen molt teòrics amb la pràctica real de gestió en institucions (com que no em vaig quedar fins al final, no sé si aquest debat es devia fer al finalitzar la sessió).
Les aportacions des de Croàcia, van ser interessants? O van seguir en la mateixa línia?