15/2/08

Xarxes socials virtuals

Una xarxa social virtual és un portal web que agrupa persones amb interessos similars i vinculacions diverses. Però no persones llunyanes o desconegudes, sinó la pròpia xarxa relacional de cadascú. Una barreja d'amics, coneguts i saludats, amb diferents nivells d'intensitat, que comparteixen virtualment alguns trets d'allò que fan quotidianament: els interessos professionals, les aficions, les idees…

Les xarxes socials d'Internet es basen en la teoria dels sis graus de separació de Milgram, tot i que normalment s'aturen al tercer grau (per una anàlisi crítica sobre el futur de les xarxes socials virtuals, llegiu el següent article).

L'any 2007 ha estat el de l'explosió d'aquestes xarxes, liderades per MySpace o Facebook, de gran popularitat al món anglosaxó. Es tracta d'espais de relació informal molt atractius per als joves i no tan joves, però, paral·lelament, també han aparegut llocs més seriosos , com ara neurona -en castellà- o LinkedIn.

LinkedIn és, actualment, la xarxa professional més popular. Permet construir una xarxa de contactes als que podrem recórrer amb relativa facilitat, ja que sempre es tractarà de coneguts, coneguts de coneguts, o coneguts d'aquests darrers. De moment, a LinkedIn ja ens hi hem trobat diverses persones de l'equip. Si mai us decidiu a apuntar-vos-hi, busqueu-nos a la Marisol (del Museu de Cerdanyola) , a n'Edgar (del Museu de Mataró) o a mi (Guillem) .

És curiós, i una mica trist, veure com la gent dels museus i la cultura és una mica reticent a aprofitar aquest tipus de recursos, que molts altres sectors saben veure com una excel·lent oportunitat per a ampliar horitzons. Però els TAPS som diferents. Els TAPS ens comuniquem gairebé sempre per correu electrònic, tenim un grup en línia, una llista de distribució i un bloc. Les xarxes socials constitueixen un dels pocs territoris verges d'Internet que ens queden. Ocupem-lo!

2 comentaris:

m ha dit...

Trobo que tot el territori que se'ns obre en aquesta direcció, pel que fa a l'animació cultural digital, és una assignatura que no ens podem saltar, i que amb el temps, anirà sent mes reconeguda. ¿Trobeu interessant de penjar un llibre en format pdf amb diferents articles sobre la web2.0?
Es diu Planeta Web 2.0 (Inteligencia colectiva y medios fastfood), de CRISTOBAL COBO ROMANÍ y HUGO PARDO KUKLINSKI.

Guillem OPC ha dit...

Jo si! i si ningú diu res en contra, ho pengem al grup. Me'l passes?