19/2/08

Aprofitar la intel·ligència col·lectiva

Continuant en la tessitura de l’esfera intergal·làctica… ha quedat penjat com a llibre en format PDF Planeta Web 2.0 Inteligencia colectiva o medios fast food de Hugo Pardo Kuklinski i Cristóbal Cobo Romaní. Aquest document facilita a qui li interessi una sèrie de recursos i reflexions entorn el nou escenari que ha dibuixat la Web 2.0.

A partir dels anys 60-70, comunitats d’experts informàtics, autodenominats hackers, compartien de forma cooperativa les seves habilitats per a crear noves possibilitats tecnològiques. Així s’iniciava a la xarxa una de les primeres pràctiques de col·lectivització del saber, a mesura que augmentava l’intercanvi obert, lliure i gratuït; i que començaven a sonar paraules com "innovació cooperativa", "construcció social de la tecnologia" o "propietat comunitària".

Des d’aleshores, han proliferat conceptes com Intercreativitat (Berners-Lee, 1996); Intel·ligència col·lectiva (Lévy, 2004); Multituds Intel·ligents (Rheingold, 2002); Saviesa de las Multituds (Surowiecki, 2004) i Arquitectura de la Participació (O’Reilly, 2005)…que han posat de manifest que la Web 2.0 no ha estat tant fruit d’un avenç tecnològic com d’una innovació d’ordre social: no ha inventat la col·laboració entre persones però sí que ha ofert un espai nou on dur-la a terme. A partir d’aquí, la dificultat sembla recaure en la manera en com es gestionen i moderen aquests coneixements i què se n’extreu d’aquests entorns col·laboratius.

Per a tot això, el llibre pot ser-nos útil com un apropament teòric a tot aquest terreny, i a més a més, proporcionar-nos un munt de bibliografia complementària i específica; recursos, eines i documents penjats a la xarxa (mireu les notes de final de capítol) i experiències concretes en diverses direccions. No hi ha referències directes a projectes relacionats amb museus, però la inspiració pot rajar d'alguna banda...!

A més a més, hi trobarem:
  • exemples de pràctiques col·laboratives (entre elles, els blocs)
  • els usos educatius que en podem extreure (elearning) que potser podriem aprofitar per inspirar-nos per a les activitats didàctiques
  • un repositori de recursos i eines a la xarxa (per gestionar blocs, per.ex.)
  • reflexions crítiques entorn la marginació d’alguns sectors socials dins d’aquestes tecnologies, la poca qualitat de continguts, diferència entre soroll/coneixement; les fal·làcies de la democratització de la xarxa, etc.
  • el paper de la telefonia mòbil a la xarxa
+Aprofitant l'avinentesa, aquí deixo un llistat (inacabable!) de projectes artístics a la xarxa que em va passar un amic: http://del.icio.us/net.art/

1 comentari:

Guillem OPC ha dit...

Gràcies pels enllaços de delicious. Fa temps que buscava una llista com aquesta!